woensdag 16 april 2014

Exchange Falset

Afgelopen ben ik een week naar Spanje gegaan met ongeveer 25 andere Nederlanders waaronder 2 leraren en ik heb daar een geweldige week gehad! Benieuwd naar mijn verhalen en foto's? Lees snel verder!
 


Afgelopen week ben ik met school naar Falset, Spanje, gegaan en heb daar een fantastische week gehad! Zondag moesten we om half vijf op Schiphol zijn en we zouden om 18.50 vliegen op Barcelona! We hebben eerst een beetje over het vliegveld gestrompeld want je moet altijd twee uur van te voren aanwezig zijn..(wie dat heeft bedacht??). Rond 21.00 kwamen we aan in Barcelona en toen werd het wel even spannend want je wist dat je nu je Spaanse uitwisseling ging ontmoeten en daar een hele week bij in huis ging zitten.
Ik ontmoette mijn uitwisseling, Maria (net 15 jaar geworden), en het was een superlief meisje maar wel ter grootte van mijn broertje van 11 (rond de 1,55 meter). Na een busreis van 2,5 uur kwamen we aan in Falset waar haar ouders ons opwachtte, super lieve mensen die helaas geen woord Engels spreken. Het werd dus een week met gebarentaal en Google vertalen, hoera!

Maandag gingen we met de hele groep mountainbiken in de bergen. We gingen alleen maar bergafwaarts want dat hadden de Spanjaarden gevraagd, ze zijn namelijk geen sterren in fietsen. Na 25 km fietsen kwamen we aan bij een gletsjerrivier waar je kon zonnen en zwemmen. Aangezien ik echt een watje ben met zwemmen in ijskoud water hield ik het bij pootje baden en zonnen. Na ongeveer 3 uur fietsten we naar een pleintje waar we de fietsen mochten neerzetten en de bus op ons wachtte. 
Thuis aangekomen gingen we eerst even douche en omkleden en daarna met z'n alle naar buiten, tot 21.00 want dan zouden we gaan dineren. Die avond at ik soep, salade, zalm met aardappeltjes en als toetje aardbeien met slagroom. Later gingen we nog naar een bar met z'n allen om wat te drinken.

Dinsdag gingen we surveivelen in de bergen, dus tokkelen, klimmen en parcours doen. We gingen tokkelen over ravijnen en parcours doen in de bomen. Het was superleuk en af en toe toch wel een beetje spannend, want ja je zit niet elke dag in een boom op 4 meter hoog een parcours te klimmen. Na het klimmen gingen we bij een meisje zwemmen met de hele groep en in de avond aten we op school, want alle ouders hadden gekookt. 


Woensdag gingen we naar Tarragona, een oud Romeins stadje aan zee. Na een rondleiding zijn we naar het strand gegaan. Nu ging ik wel de zee in, en als eerste nog wel, ik ging namelijk met een vriendinnetje de zee in rennen. De jongens kwamen later pas toen ze het zo heet hadden van het voetballen. In de avond hebben we de voetbalwedstrijd van FC Barcelona gekeken en pizza gegeten, naja wat je pizza kan noemen want het leek net een Matze met kaas en ham. 


Donderdag was al weer de laatste dag in Falset. We hebben de hele ochtend workshops gedaan op school en omdat er niet zo veel aan was tijdens de zumba ben ik met een vriendinnetje buiten in de zon gaan zitten. Na de workshops hebben we buiten op het gras met de hele school geluncht met pasta. Daarna zijn we weer naar het zwembad van dat meisje gegaan en dit keer heb ik wel gezwommen, naja gezwommen ik ben er 4x ingegooid.. 's Avonds heb ik met nog 3 andere uitwisselingen bij een meisje thuis gegeten en daarna naar het eindfeest gegaan.


Vrijdag gingen we naar Barcelona!! We zijn meer aan de buitenkant van Barcelona geweest want ik heb bijvoorbeeld de sagrada familia niet gezien. Het was wel erg leuk in Barcelona en in de avond zijn we teruggevlogen naar Amsterdam. Het eerste uur van de vlucht sliep een kwart al van onze groep en het tweede uur ongeveer iedereen. 

Kortom heb ik een super drukke maar gezellige week gehad met een onwijs leuke groep mensen!

Ook het spaanse eetpatroon is heel anders dan in Nederland:

- 8.00 klein ontbijtje (zoals melk met cornflakes)
- 11.00 tweede ontbijt (half stokbrood met ham of kaas of zoiets)
- 14.30 lunch (pasta salade of brood met bijv omelet)
- tussendoor nog wat kleins
- 21.00 avondeten

Het is verbazingwekkend hoe snel je hieraan went en omdat je zo constant wat eet en ook echt veel eet heb je nooit honger en snoep je dus ook bijna niks. 

Liefs,
Megan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten